Bernd is een echte “Babyboomer”, geboren enige jaren na de oorlog, genoot hij een “vrije” opvoeding en bracht hij zijn jeugd door tijdens de frivole en (z)woelige jaren zestig. Na zijn schoolopleiding (Mulo) was er geen studie aan hem besteed. Hij geloofde meer in zelfontplooiing. Hij werkte enige tijd in het bedrijf van zijn vader maar na een generatieconflict begon hij voor zichzelf. Zijn bedrijf in de bijouterie en horlogebranche ontwikkelde zich gestaag tot een wereldwijd succes.
Niet alleen beroepsmatig, maar ook voor zijn plezier zag hij veel van de wereld. De racerij en het avontuur trok en eenmaal geselecteerd als reservefinalist voor de Camel Trophy was de deceptie groot toen hij wel alle trainingen doorliep maar uiteindelijk op Schiphol als reserverijder achter bleef. Bernd’s antwoord op die teleurstelling was (en dat typeert zijn karakter): “Als ik niet mee mag of kan, dan doe ik het wel zelf”! Intussen had hij kennis gemaakt met een avontuurlijke Catalaan en out of the blue begonnen ze avontuurlijke reizen te organiseren: eerst voor de particuliere markt en later ook voor grote multinationals. Als je hem vroeg wat zijn beroep was zei hij steevast “Avonturier” en als je doorvroeg wat dat dan wel betekende sprak hij van “zijn hobby, die verdomd veel op werken was gaan lijken”. Het motto van hun bedrijf was “Avontuur met Zekerheid”. Grote successen werden geboekt met bedrijven als Yamaha, Nissan, Phillip Morris, Marlboro, Chesterfield, Suzuki etc. Bernd kwam op plekken in de wereld waar anderen alleen van kunnen dromen en dan te bedenken dat het ook nog uitsluitend voor zijn “werk” was.… Eén voorbeeld: samen met zijn Catalaanse zakenpartner maakte hij een off-road motorreis van 6000 km door de jungle van het Amazonegebied. Hij kwam zo op plekken waar ze nog nooit van een motorfiets hadden gehoord, laat staan dat ze er één gezien hadden.
Zakelijk gezien volgden nog diverse succesvolle investeringen en partnerships, zoals b.v. Fir-Tex etc.
Natuurlijk kende ook Bernd privé en zakelijk teleurstellingen. Zijn eerste huwelijk strandde bijvoorbeeld, en dierbare vrienden ontvielen hem. Met een idee voor een op zonne- en windenergie aangedreven passagiersschip (SolarSailor) was Bernd zijn tijd ver vooruit en helaas liep deze onderneming dan ook uit op een financieel fiasco. Hij bracht de allereerste Segways vanuit de USA naar Nederland, struikelde bij de introductie van het futuristische voertuig over de achterhaalde wegenverkeerswetgeving en het Nederlandse ambtenarenapparaat, maar kreeg het toch voor elkaar om de Segway legaal de weg op te krijgen. Zijn ongebreidelde creativiteit en enthousiasme waren daarbij van groot belang. Een onoverbrugbaar verschil in visie tussen Segway enerzijds en Bernd’s organisatie anderzijds, zorgde er voor dat Segway in Nederland is gedoemd tot een marginaal bestaan.
Toch bleef hij met zijn opgeruimde karakter en doorzettingsvermogen altijd positief en de successen blijven zich aandienen. Hij doet het nu wat rustiger aan, maar wil met zijn onfeilbare intuïtie, zijn zakelijk verstand, zijn empathisch vermogen en vooral zijn (levens)ervaring, mensen helpen en daarbij putten uit zijn inmiddels ongekend omvangrijke wereldwijde netwerk en ervaringen.
Zijn positieve kanten: Geïnteresseerd, communicatief, analytisch, extrovert maar zeker ook discreet, sociaal, behulpzaam, betrouwbaar, empathisch, open, eerlijk, opgeruimd, vrolijk, vol humor, creatief van geest, positief ingesteld, een oplossingsgerichte doorzetter.
Zijn negatieve kanten: Eigenwijs, wil soms met zijn kop door de muur (qua karakter een echte stier), (zelf)kritisch, soms te ongeduldig, uitdagend, dominant, soms te bot. Zijn meest negatieve kant is dat hij denkt dat hij nauwelijks negatieve kanten heeft.
Terug naar boven |